fredag 5 juni 2020

Vilken vecka! Vilket år!

Vilket uppstuds vi sett denna vecka. Vilket intressant år vi sett 2020.
Vi pratar om en börs som gick upp i princip konstant sina första två månader, för att sedan sjunka som en sten med ca 33% på bara en månad. Sedan ett krafttag uppåt sedan dess, för att nu i början på juni i princip vara tillbaka på +/- 0 (-3% ungefär för att vara mer precis).




Det var väldigt tufft att sitta under slutet på februari/början på mars och se ens sparpengar totalt krossas. Trots min intalade strategi var det jobbigt att hålla mig borta från säljknappen. Man kände sig som en kapten på ett sjunkande skepp som envist intalade sig själv att hålet i skrovet kommer lagas om jag bara håller mig borta från att fly med livbåtarna.

Det är ingen som kunnat förutse exakt att det skulle bli som det blev, varesig uppgången eller nedgången. Det okända Corona gav oss en helt ny spelplan med regler vi ännu inte kände till.

Det jag vet med facit i hand fram till idag är att min portfölj ligger idag några kronor mer plus idag än den gjorde i början på året, trots att börsen fortfarande är ca 3% minus. Detta har jag att tacka att jag lyckades hålla is i magen och köpa på mig fler aktier i flera av mina bolag som backade mycket. Även om flera aktier ligger på minus fortfarande så har de enskilda aktier som köptes under dippen fått en väldigt stor värdeutveckling, och snittinköpskurserna på dessa aktier är påtagligt lägre än vad de var inför dippen. 

Börsen betedde sig som den gjorde av många anledningar, men att Corona är en av faktorerna är jag helt säker på. Rädslan för det okända i Corona fick börsen att sjunka som en sten. Idag ser vi minskningar av sjukdomen i många länder, och ett efter ett öppnar länderna upp. Detta ger hopp, vilket får börsen att stiga kraftigt, trots att de flesta av oss inser att väldigt tråkiga rapporter väntar oss de närmaste kvartalen. Börsen avspeglar till stor del vårt hopp om framtiden och idag är den väldigt ljus.

Det må komma fler dagar, kanske närmare än vad man kan tro, när framtidshoppen minskar igen och börsen faller återigen som en sten. Jag vet inte när det sker, men en sak vet jag säkert: Jag har valt ut företag jag tror kan överleva genom kriser, och när den dagen kommer vill jag återigen snitta ner inköpspriserna på mina aktier. Börsen är en sorts twist på Robin Hood som tar pengar från de otåliga och ger till de tålmodiga.

Simma lugnt!
/Smackie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar