fredag 29 maj 2020

Sparkvot och investeringar, summering maj månad

Sista börsdagen för maj och jag tänkte summera mitt majsparande i detta inlägg.

I onsdags fick jag min lön, vilken jag tjuvstartade genom att göra några köp redan dagen innan. Jag gjorde även lite köp mitt i månaden, vilket sammanlagt blev investeringar på 8954 kr. Utöver dessa investeringar så sattes 4000 kr in på Aktieinvest, vilket jag gjort vid samma datum under många år nu. Enda skillnaden är att det började på 1000 kr/månad som gymnasiestudent och har i några omgångar växt i takt med att mina inkomster har ökat. Jag kommer med stor sannolikhet öka detta sparande lite varje år efter lönerevideringarna är gjorda.
Summeringen för denna månad blev en sparkvot på 54,2%. Jag har inte presenterat min sparkvot här på bloggen innan, men det är en aningen högre sparkvot än jag brukar ha. Runt 40% av min lön brukar normalt sett hamna på börsen. Med det sagt så måste jag tillägga att av de övriga 60% så hamnar en stor del på sparkonto, för att betala en framtida insats i lägenhet och bygga upp en krigskassa för ännu fler riktigt sura månader på börsen. Jag ska försöka presentera en budget för mig i framtiden för att faktiskt se på ett ungefär hur mycket pengar jag spenderar på att leva varje månad. Jag har inte riktigt tagit tag i att kolla på det, vilket kan verka konstigt då jag för övrigt lägger mycket tid på frågor kring ekonomi.


Månadens köp på avanza blev följande:

- Castellum B: 20 st
- AstraZeneca: 1 st
- Berkshire Hathaway B: 1 st (Fritt courtage, hurra!)
- Bonava B: 25 st
- Eolus vind B: 5 st

Av dessa innehav är jag väldigt säker på att just Castellum och AstraZeneca är investeringar jag kommer upprepa kommande månad. Det är fina bolag som jag tyvärr har för liten andel i i dagsläget. Speciellt Castellum hoppas jag ha lyckats bygga upp till ett kärninnehav inom några år. 

Har även funderingar på att lägga in Latour i min Avanzaportfölj. Jag har haft dem på aktieinvest under alla år och det är ett av mina bästa innehav där. Premien är inte så lockande dock... Visserligen har de i princip alltid haft premie såvitt jag kan minnas, och de har många fina helägda bolag som man kanske får acceptera att betala en premie för. Well, well, det är värt att ta sig en funderare över de kommande veckorna.

Vilken sparkvot har du och har du något bra tips på ett "måste" som kärninnehav?
Simma lugnt!
/Smackie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar