söndag 24 maj 2020

Gratis Courtage på Amerikanska aktier 26e maj

Såg i mitt nyhetsflöde att Avanza erbjuder gratis courtage i amerikanska aktier nu på tisdag, 26/5.
Normalt sätt är minimicourtaget på Avanza 1 dollar, eller 0,25%-0,079% (beroende på vilken prisklass du valt på ditt konto) om du handlar för över 400 dollar under ett enskilt köp.

USA innehåller massvis med fina och stora globala bolag. Berkshire Hathaway, Coca-Cola, Disney, Apple, Amazon och Alphabet (Äger bla Google) är exempel på enorma företag som finns på den amerikanska börsen och är verksamma över i princip hela jorden.

Personligen handlar jag inte så mycket aktier på den Amerikanska börsen, bortsett från genom mina månadssparanden på Aktieinvest. Undantaget är Berkshire Hathaway, Warren Buffetts investmentbolag som han kontrollerat sedan 70-talet och gjort stora framgångar med. Han investerar på precis det sätt jag önskade att man själv hade klarat av. Men då jag är lite mer inpulsiv, och inte fullt lika påläst som honom så gör jag det bästa av situationen och istället investerar i hans bolag.

Berkshire Hathaways A-aktie har aldrig gjort en split och kostar idag ofattbara 262 000 dollar/st!! Tack vare att jag kan månadsspara i andelar i aktier via Aktieinvest så äger jag efter ca 7 års månadssparande ca en halv promille av en A-aktien, till ett värde av knappt 15 000 svenska kronor.

Jag hade planerat att fylla på med några kronor i denna aktie nu på tisdag, men då min plånbok inte riktigt är så välfylld att den räcker för att köpa en hel A-aktie, så får jag nöja mig med deras B-aktie, som tack och lov "bara" ligger på en kurs runt 175 dollar.

Helst ska man äga en Kapitalportfölj (KF) för att hålla på med utländska aktier. Då jag inte har det så får jag betala utländsk skatt på utdelningar, trots att jag har aktierna på mitt ISK. Detta kan jag få tillbaka i deklarationen, men det kan ta väldigt lång tid att få tillbaka pengarna.

"Som tur är" så återinvesterar Berkshire Hathaway alla sina vinster, dvs de delar inte ut någon utdelning. Det passar väldigt bra för mig då jag slipper betala vinstskatt på utdelningar.

Amazon och Alphabet delar inte heller ut utdelningar, vilka jag också sparar i på Aktieinvest.

Det är inga brutala summor pengar som kommer sparas, för de flesta Svenssons som jag själv så snackar vi om runt en dollar per aktie som sparas. Men har man redan funderingar på att fylla på med Amerikanska aktier eller dyka in i denna värld så är det ett väldigt bra tillfälle på tisdag att passa på! Många bäckar små...

Simma lugnt!
/Smackie 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar