fredag 8 maj 2020

Första inlägget/Presentation

Hej!

Välkommen till det första inlägget på min blogg, smackieinvest!
Kanske blir jag en i raden av alla börsbloggar som upprepar saker du redan hört och läst. Kanske blir det något helt revolutionerande som totalt ändrar ditt tankesätt kring sparande.
Förmodligen blir det något mitt emellan.

Jag är en 26 år gammal gosse som flyttade från en liten ort i syd till Göteborg 2013 för studier på Chalmers och har stannat kvar här sedan dess. Kärlek, jobb, vänner och naturen blev som ett klister för mig, och jag trivs väldigt bra här.

Sparandet, speciellt aktiesparandet, har legat nära mitt hjärta sen i princip barnsben. Redan i tidiga tonår "beskattade" jag mitt egna sommarjobb. Med andra ord tog jag den delen av pengarna som jag inte visste vad jag ville göra med och gav till mina föräldrar så att de kunde stoppa undan dem på börsen åt mig.

Sedan min 18-årsdag har jag sparat parallellt på två plattformar; Aktieinvest och Avanza. Jag har två olika taktiker för de olika plattformarna. På Aktieinvest har jag valt att portföljspara månadsvis. Den 28e varje månad sen 2013 har 10-25% av min inkomst efter skatt satts in i ett 15-tal aktier. Jag har aldrig ändrat portfölj för dessa pengar, jag har endast successivt ökat beloppet i takt med att min lön blivit högre.

På Avanza har jag låtit den andra delen av mitt mindset fått bestämma. Här köper jag vad som känns bra. Inga utsatta datum, inga bestämda summor. Bara köpa på när det passar sig. Strategin har dock varit långsiktig. Ca 1/100 transaktioner de senaste 8 åren har varit försäljningar, resten har varit köp och återinvesteringar av utdelningar.

Jag är självmedveten om känslors påverkan av investeringar. Risken är stort att man gör dåliga beslut för att något "känns så rätt". Bäst är att bara ha en strategi och hålla sig fast vid den, inte köpa och sälja efter rädsla eller köpa efter "fear of missing out".
Samtidigt är jag medveten om att jag är en människa, och jag råkar ha dessa svagheter inbyggda i mig.

Det är därför intressant att ha dessa två portföljer, och kunna följa deras utvecklingar. Jag får stämplat på papper år efter år; Är dagens/veckans beslut jag tar på Avanza smartare än de beslut jag tog 2013 i aktieinvest? Jag kommer presentera skillnader i framtida inlägg.

Simma lugnt,
/Smackie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar