torsdag 21 maj 2020

BLI MILJONÄR på aktier - Per H Börjesson



Lyssnade igårkväll på Youtube, "BLI MILJONÄR på aktier - Per H Börjesson" (länk). Ett lite äldre klipp från 2015, men absolut aktuellt än idag.

Per H Börjesson är en väldigt intressant man att lyssna på som har lång erfarenhet av att investera pengar. Han största framgångsskepp är "Spiltan", vilket är ett kapitalförvaltningsbolag som innehåller flera olika fonder. Han fonder har vunnit flera priser såsom Årets Stjärnförvaltare, Årets Sverigefond, Årets Fondbolag samt Läsarnas Favorit.

Jag har tagit mycket inspiration av honom när det gäller långsiktigt sparande, och gemensamt har han och jag att vi båda gillar Warren Buffett. Jag skulle påstå att Per är Sveriges motsvarighet i Warren Buffett.

Något jag framför allt gillade i klippet (ca 19.20 in) var där han talade om 90:10-regeln. Precis som jag skrivit i tidigare inlägg så är det bästa långsiktigt att vara helt rationell och inte låta känslor påverka. Men samtidigt är vi människor med känslor som påverkar oss, vilket är svårt att undvika trots att det ofta kan vara till ondo för oss. Genom att göra en kompromiss och låta ens robotdel styra över 90% av portföljens värde och samtidigt låta den risktagande och mer känslostyrda delen av oss förvalta 10% av portföljens värde så kan vi få en bra kompromiss. Vi får utlopp för det vi tycker är det spännande med börsen, samtidigt som majoriteten av vårt värde får ticka på stabilt uppåt.



Per i egen hög person


Oavsett vilken nivå du är på som sparande så tror jag att det kan vara mycket underhållande och intressant att lyssna på mr Per, och varför inte läsa på mer krings hans fonder?
Jag äger inte något med Spiltan för tillfället, men jag funderar starkt på att lägga till någon av dessa fonder på sikt. Isåfall ligger nog någon av hans småbolagfonder närmast hjärtat.

Simma lugnt
/Smackie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar