söndag 10 maj 2020

Nybörjartips, långsiktighet och is i magen

I min umgängeskrets har det varit väldigt få som varit intresserade av aktie/fondsparande. Under studentlivet var vi en liten skara som diskuterade aktier flitigt, medan majoriteten var måttligt till minimalt intresserade. Det var bitvis förståeligt då långsiktiga investeringar kanske inte ligger högst i prioritet när man lever på CSN med en studentbostadshyra som äter upp halva din minimala inkomst varje månad. När hyran och ölen är betald så finns det inga enorma summor över att investera. Missuppfattningen hos många var att "Det behövs större summor för att investera, jag väntar tills jag fått en hög lön", vilket är en stor missuppfattning. Stora delar av mina vinster byggdes upp under mina studentår, även om summan varje månad bara var ca 1/6 av vad jag investerar idag.

Hursomhelst, nu några år senare är de flesta av mina vänner heltidsanställda och har en fast inkomst varje månad. Intresset har ökat hos många, och mer än en gång har samtalsämnet tagits upp på deras initiativ. Det är superroligt för en nörd som mig att fler börjar dela mitt intresse.

Frågorna är många, och det tuffaste för mig att svara på är när de vill ha specifika tips. Det är supersvårt, om inte omöjligt för mig att ge specifika tips på aktier eller fonder de bör investera i. Valen jag gjort är baserade på min strategi, min tidshorisont och min riskbenägenhet. Risken är stor att jag ger ett tips som visar sig vara dåligt för dem, trots att det passar bra för mig. En annan faktor är vanan av att följa börsen. Paniken som kan uppstå när man för första gången ser sina aktier förlora värde. Speciellt under 2020 när börsrörelserna närmare kan likna ett lotteri för någon som inte är van (och även för mig ska jag erkänna). Det krävs en viss självdisciplin för att hålla fingrarna borta från säljknappen när siffrorna visar rött.

Jag ger ALDRIG tips till någon som söker snabba pengar, främst för att jag är så dåligt insatt på detta.

För de som delar min bild av långsiktiga investeringar försöker jag ge generella tips, och ett mycket fåtal aktier vågar jag ge specifika tips om. Jag tänkte dela mina generella råd som jag gett till mina vänner:

- Månadssparande. Du och jag är båda för dåliga för att sia säkert om framtiden. Det enda vi kan gissa på, baserat på lång statistik, är att börsen går upp på lång sikt. Genom att spara en specifik summa varje månad så får vi ett okej snitt på våra aktie/fondinköp. När börsen går bra så växer dina pengar. När börsen går dåligt så får du fler aktier/fondandelar för den summan du valt att sätta in.

- Sätt bara in pengar du kan vara utan en lång tid. Det största nybörjarmisstaget är kanske att köpa aktier när börsen gått upp en längre tid och sedan bli rädd när börsen sjunker. Man säljer till förlust och skyr börsen som elden under lång tid framöver. De reella förlusterna gör du när du säljer. Köp företag som du tror överlever även genom kriser och passa på att snitta ner dina aktiekurser under månader då andra sparare slänger iväg sina aktier till dig för lägre priser.
Köpte du tex Investor inför 2008-krisen på dess peak, ca 183kr så tappade nu nästan 50% på ett år (botten på runt 94kr). År 2013 är aktiens värde tillbaka till vad du köpte den för och idag ligger kursen runt 484kr, vilket är långt mer än en fördubbling av aktiens värde, TROTS att du köpte den på högsta kursen inför krisen. Om du månadssparande genom krisen och återinvesterade dina utdelningar så minskade du din snittkurs på aktien och lade med stor sannolikhet +/- 0 på aktien flera månader eller år tidigare än 2013.

Fin kursutveckling i Investor, trots kriser



- Läs aktiespararna. En fantastiskt tidning enligt mig. Läsvärd och underhållande för folk, oavsett tidigare erfarenheter. Har funnits sedan 1966 och ger intressanta analyser av företag och världen i allmänhet. De gör även uppföljningar av tips de gjort tidigare och gör en ny analys huruvida de gav ett bra tips eller inte.  Gillar speciellt att de i slutet av tidningen publicerar aktieinnehavet hos redaktionen. Det är en sak att tipsa om en aktie och det är en annan att faktiskt investera i aktien i fråga själv. Det hela blir mer genuint då och inte bara som att en försäljare skulle rekommendera det som personen i fråga tjänar mest pengar på att sälja.

Vad skulle ditt bästa tips vara till en nybörjare som är intresserad av att köpa sin första aktie?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar