måndag 11 maj 2020

Forumstrategin

Som kontoinnehavare på Avanza har man lätt tillgänglighet till diskussionsforum för sina aktier. På varje akties sida ser man ett forum där folk kan diskutera aktien i fråga. Vad tror vi om aktien? Hur kommer nästa kvartal gå? Kommer inte slipsen VD:n hade på sig på årsstämman få aktien att stiga 1000% innan veckoslutet?

Jag ska erkänna att det är ganska underhållande och i många fall intressant att följa diskussionerna som sker på många forum. Däremot har jag upptäckt en korrelation mellan aktier jag gillar och forumaktivitet. Jag är långsiktig investerare och letar efter aktier som tuffar på långsamt men framåt. Dessa aktier är rätt så tråkiga ur ett forumsperspektiv och aktiviteten är ganska låg här.

I motsats finns det aktieforum på Avanza där tiotals- ja även hundratals inlägg görs per dag. Mycket "experter" som är helt säkra på hur det ska gå. Vissa har rätt, andra har inte. Men det alla har gemensamt är att man inte kan veta hur det ska gå för den.

Hur tråkigt det än må vara att jag inte får så mycket nya foruminlägg att läsa på flera av mina aktier så är det tillfredsställande att se hur aktierna tuffar på långsamt och stabilt uppåt utan keyboard warriors support.

Ett forum tillhör Fingerprint, det andra Latour, gissa vilket som är vilket...


Simma lugnt!
/Smackie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar