måndag 25 maj 2020

CSN-lån, det bästa lån du kan ta!

Om några dagar dras autogirot igen, knappt 3000 kr som CSN vill ha från mig detta kvartal. Svider lite när man ser det lämna kontot, men när jag tänker efter så borde jag egentligen vara glad och tacksam!

Svenska studenter har en fantastisk möjlighet, ett lån för att överleva studierna med bättre villkor än något lån jag hört talas om. Det är få ställen på jorden en lika bra möjlighet kan ges i form av ett lån.

För det första, detta lån gör att det inte är mamma och pappas plånbok som avgör huruvida du har en möjlighet att studera eller inte, speciellt om du flyttar hemifrån till en annan ort för att studera. Vi har i princip gratis utbildning, om man bortser från kostnad för studiematerial (böcker mm).
Men det är fler kostnader som ska betalas för en student; boende och mat är inte gratis i Sverige.

Så oavsett om man har möjlighet att göra det jag ska skriva om härnäst eller inte så är CSN en fantastisk möjlighet för oss i Sverige.

Nu till det andra:

För en student på heltid får du 2020 10860 kr/4 veckor, varav 3292 kr är rent bidrag! Med andra ord är 7568 kr en lånedel som du efter studierna skall betala tillbaka.
Många jag kände som bodde hemma gratis hos familjen under studietiden valde att endast ta ut det rena bidraget och skippa lånet. Dumt att samla på sig onödiga lån ju... (?)
Själv gjorde jag ett mellanting. Jag levde väldigt billigt under studietiden och hade låg hyra då jag delade en billig lägenhet med rumskompisar. I och med detta kände jag att jag kunde leva på bidraget och låta sommarjobbspengarna betala för det bidraget inte räckte till.

Efter ett år ungefär så började jag tänka efter. Förr eller senare kommer jag vilja köpa en egen lägenhet. Insatsen måste jag ha sparat ihop på egen hand.

Räntan på CSN är 2020 0,16%, otroligt lågt jämfört med alla andra lån du kan ta idag. Även om räntorna är nästan obefintliga idag så har jag ett räntekonto med insättningsgaranti fast utan bindningstid som ger 0,65% i ränta. Detta är över 3 gånger högre ränta än vad CSN vill att jag betalar tillbaka till dem.

Genom att ta fullt lån och sätta in alla lånade pengar på ett räntekonto så kan jag tjäna pengar! Utan att ta någon direkt risk. Efter 5 års studier så har du runt 200 000 kr som tickar räntepengar. Det ger dig med 0,65% ränta 1300 kr i ränta om året, varav CSN kräver tillbaka 320 kr i ränta. En knapp tusenlapp om året gratis ned i din ficka!

Den stora fördelen i sammanhanget är dock när det är dags att köpa en lägenhet i framtiden.
Ett vanligt bolån idag har normalt sett räntor på 1,3-1,7% enligt en sökning på Compricer. I fallet ovan så kan man ta ett lån på 200 000 mindre än planerat, och spara 90% av räntekostnaden på dessa pengar. Det är väldigt fördelaktigt!

Är du lite mer riskbenägen så kan du månadsspara i aktier för dessa pengar och eventuellt få en enormt större avkastning än vid räntor. Det är dock inte rekommenderat om du inte är beredd på att riskera att förlora de lånade pengarna. Isåfall krävs det en plan.

För min egen del så kunde jag lägga undan ca 2000 kr per månad i aktier från de lånade pengarna. Jag satsade i aktier främst i Preferensaktier samt månadssparande hos Aktieinvest. Ytterligare 1000 kr per månad stoppades på räntekonto. Jag var beredd på att pengarna kunde sjunka i värde och hade redan en buffert undanstoppad på räntekonto för ett framtida bostadsköp. Om allt gick som jag önskade så skulle jag kunna sälja mina preferensaktier och lägga en större insats i min framtida lägenhet. Om börsen skulle vara sur efter studierna så skulle jag fortfarande ha pengar till min lägenhet och inte tvingats sälja aktierna på minus.

Överlag skulle jag nog rekommendera att vara lite mindre riskbenägen med de lånade CSN-pengarna än vad du skulle vara med dina andra sparanden. Det är trots allt lånade pengar vi pratar om. Personligen tycker jag aldrig att man ska investera lånade pengar, men just CSN får jag se som ett undantag då räntan är så fördelaktig och betalas tillbaka under så lång tid. 

Det enda dåliga jag kan se med att ta större CSN-lån än man tänkt är om man använder de större inkomsterna till att öka sina utgifter på konsumtion av onödiga saker. Fler öl på krogen, dyrare och fler väskor än man planerat eller en extra resa till Cypern som man egentligen inte planerat att åka på är exempel på dåligt utnyttjande av större CSN-lån. Det är fortfarande pengar som du ska betala tillbaka i framtiden. Men utnyttjar du denna möjlighet rätt så kan du få stora fördelar när studietiden är över.

Min portfölj hade varit märkbart mindre om jag inte upptäckt denna CSN-fördel i början av mina studier. Men hade jag utnyttjat pengarna fel så hade jag förmodligen tjurat ännu mer i dagar som dessa när CSN-räkningen kommer...

Simma lugnt!
/Smackie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar