fredag 15 maj 2020

Snitta ner surdegarna

Idag är vi mitt i månaden och det är ganska precis två veckor kvar innan det är dags för nästa dragning i månadssparandet. Jag hade inte planerat att köpa något mer på Avanza denna månad, men det kliade lite väl i fingrarna idag, vilket resulterade i tre stycken köp i några av mina "surdegar".

Mina surdegar är aktier som haft väldigt tråkiga perioder och som ligger mycket back, varit upp mot 70% back på mina HM-aktier när det varit som värst.

Alla aktier jag ser som surdegar just idag är dock aktier jag tror på i det riktigt långa loppet. Trots att det är tråkigt att vecka efter vecka se dem med röda siffror så tror jag verkligen på att detta kommer ge mig en bra investering i det långa loppet.
Jag tar därför tillfället i akt att "snitta ner mig" i dessa aktier. Genom att köpa fler nu när kursen är lägre så blir min inköpskurs i snitt lägre för mina aktier.

Ger några exempel nedan:

- HM:
Snittkurs för mig: 235 kr
Snittkurs för mig när den var som högst: ca 280 kr

- Castellum:
Snittkurs för mig: 183 kr
Snittkurs för mig när den var som högst: ca 200 kr (Castellum är relativt nytt innehav för mig, endast ägt det under ca 1 år)

- Serneke
Snittkurs för mig: 73 kr
Snittkurs för mig när den var som högst: ca 100 kr

Tillägg: Ser att tidslinjen för Serneke råkade klippas bort. Tidslinjen går från deras börsnotering (nov 2016) fram tills idag (maj 2020)
Mina nuvarande snittkurser på dessa, främst HM och Serneke ligger långt fram i tiden innan de är tillbaka till sina dåvarande värden. Men tack vare att jag vågar köpa på mig mer i tuffa tider så kommer jag förhoppninsvis i slutändan ha en låg och fin snittkurs på aktierna.

Aktier innebär alltid en risk, kanske går alla dessa företag i konkurs? Då är mina inlagda pengar bortkastade. Men jag har tilltro till företagen och dess ledning att de kommer klara sig igenom dessa tider och komma ut starkare än någonsin tillslut!

Då jag vill spara pengarna under så lång tid så spelar det inte heller någon roll för mig idag om Serneke är värda 40, 60 eller 100 kr/aktie idag. Jag har inte tänkt sälja dem. De ska (förhoppningsvis) säljas för över 1000 kr/st den dag det väl är dags att sälja dem. Sålänge jag fortsätter tro på dem, annars får en omvärdering göras för mig.

Lyssna inte för mycket på mina val dock, gör era egna analyser av vad som känns bra och rätt för er.
Det jag vill lägga fram i detta inlägget är vikten av is i magen i tråkiga tider, så länge du innerst inne fortfarande tror på företaget på det sätt du gjorde när du köpte dem för första gången.

Simma lugnt!
/Smackie



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar