lördag 9 maj 2020

Målsättning/En hund som jagar en bil

“I’m like a dog chasing cars, I wouldn’t know what to do if I caught one, you know, I just do…things.”

-The Joker

Av er som har sett Batman- The dark knight, så känner säkert många till citatet ovan. Citatet stämmer väl in på mig trots att jag inte använder det för att spränga sjukhus eller kidnappa superhjältars stora kärlek.

Jag har inga konkreta mål kring FIRE eller kring att köpa en lyxvilla i Spanien för regniga dagar. Jag älskar att arbeta och har i dagsläget svårt att tro att jag skulle vilja lämna arbetslivet i förtid. Inte heller behöver jag särskilt mycket pengar för att leva den livsstil jag trivs med. Enkelhet lockar mig överlag.

Däremot är investeringar en stor hobby för mig och jag tycker det är lika spännande varje dag att följa upp mina investeringar och se min portfölj öka långsamt. Se hur jag kan pusha mitt sparande för att göra extra insättningar på portföljerna, speciellt i tider som dessa då börsen studsar som en jojo dag för dag.

Trots att jag inte lockas av tidig pension så söker jag friheten i att vara ekonomiskt oberoende på sikt. Att bara kunna göra det jag tycker är kul utan att känna mig begränsad ekonomiskt. Eller om jag en dag skulle vilja ändra min livsstil helt och känna att det där huset i Spanien är precis vad jag behöver; då vill jag redan ha förutsättningarna för att kunna göra dessa livsstilsändringar. Inte börja planera från noll då.

Med andra ord, jag utnyttjar mitt stora intresse för att spara inför något jag önskar mig av hela mitt hjärta i framtiden, gud vet vad det kan vara idag.

Det är inget fel att lägga pengar på saker man verkligen vill ha för att förverkliga sig själv, fast fram tills jag vet vad det är så njuter jag av en skogspromenad och låter pengarna jobba på i bakgrunden för okända mål.


Guld värt idag, vad är guld värt imorgon?

Simma lugnt!
/Smackie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar